...

...

Thanks For Viewing SaidaRamli

Santai


Get this widget here

En Charlie

waaahh dengar jea nme pn cm dh gerun oke. . . dh bnyk kali dh kene ngan spesis nie. . . abis die tnggalkn parut2 yang xsepatutnye. . . .


kekadang de gak org ckp nie. . . ape?? charlie ape 2? binatang ke ape?? hehehe lao nk tao ngan lebih lanjut jom kite bace kt baah nie. . 




Nama Am: Kumbang Rove
Nama Saintifik : Staphylinidae (Insecta: Coleoptera: Staphylinidae)
Nama Setempat: Semut Semai, Semut Kayap, Charlie dll
Spesies: Ädâ sekitar 47 000 Spesies
Habitat: Sawah padi dan padang sekolah.

Cairan hemolimfe yang terdapat di dalam badan (kecuali sayap) kumbang ini mengandung toksin sentuh hewan yang paling berbisa di dunia. Toksin ini dikenal sebagai 'Pederin' (C24 H43 O9 N) ditemukan pada tahun 1953.

Racun ini 12 kali lebih kuat daripada venom ular tedung. Kumbang rove yang telah dikeringkan dan disimpan selama 8 tahun masih tetap beracun.

Nasihat kepada penduduk yang dijangkiti:
Kurangkan penggunaan cahaya lampu pada waktu malam, karana kumbang ini amat tertarik kepada cahaya. Gunakan  perangkap berpelekat atau
kelambu nyamuk yang halus



if kite sedar yg kite kene ngan mende alah nie cepat2 cuci tao. .. (tp bese nye dop smpat nk cuci pn bb xtao bile kene hehehe)


Binatangnya kyk kalajengking tp kecil pnjang warna merah belang hitam.. Klo digigit jadinya kyk herpes merah dan tengahnya bernanah diameter 2cm dan terus membesar bila tidak di tanggulangi



harap paham la yea. . . eda malas nk translet balik kehkehekeh 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

1 comments:

Shiema Sufian said...

eh, ni charlie ke ? bru taw.