...

...

Thanks For Viewing SaidaRamli

Santai


Get this widget here

Jom Makan Secara Sihat ! !

pernah x tngk sesape yg mkn nk gelojoh2. . .. 


xkire la kekawan ke org duk tepi meje kte tme mkn 2 ker. . 


ape pandangan korang time 2??


haaaa mcm2 kn pandagan korang. . .


sbnrnye xelok la nk mkn gelojoh2. . . tp mgkn bg sesetengah org 2 die bersebab nk kejar mse or ape2 jea la. . ..  kn??


nk tao x ape risikonye ble kite mkn gelojoh nie??


jom kite terjah. . . dan kite hayati bersame2 oke. . . .





Makan gelojoh berisiko diabetes...!!!



Penemuan ini boleh menjadi ingatan buat mereka yang gemar makan secara gelojoh. Satu kajian di India baru2 ini mendapati seseorang yang makan dengan cepat berisiko untuk menghidap diabetes pada usia tua. 

Ini kerana makanan yang kurang dikunyah tetapi ditelan dengan cepat akan meningkatkan kandungan gula dalam darah. Akibatnya tubuh mudah mengalami gangguan glukosa yang dikenali sebagai pradiabetes. 

Pengkaji, Dr. Pradeep Ratnaparkhi menjelaskan bahawa keadaan pradiabetes yang tidak dikawal akan menjadi punca penyakit diabetes jenis dua. Dalam tempoh 10 tahun mereka berisiko untuk mendapat diabetes jenis dua iaitu dengan kebarangkalian sebanyak 50 peratus, kata Pradeep. 

Tambah Pradeep, tabiat makan laju juga akan meningkatkan kandungan kalori yang diambil. Ini secara tidak langsung akan meningkatkan berat badan. Satu kajian di Jepun pula menunjukkan bahawa tabiat makan seperti itu akan meningkatkan risiko sindrom metabolik seperti tekanan darah tinggi, obesiti dan peningkatan tahap kolestrol. 

Dalam pada itu banyak manfaat lain yang diperoleh sekiranya kita memperlahankan tempoh makan termasuk mencegah pertambahan berat badan. Tahukah anda bahawa bahagian penting pencernaan berlaku didalam mulut? 

Proses pencernaan sebenarnya terjadi dibahagian itu kerana enzim pencernaan terdapat didalam air liur. Justeru makanan yang dikunyah sehingga hancur memudahkan lagi proses pencernaan oleh enzim yang seterusnya menyalurkan makanan tersebut ke usus untuk proses berikutnya. 


ok. . . . nk mkn gelojoh2 lgi x?? xnk la kn. . . mesti la kite xnk kne penyakit 2 kn kn kn. .. . lgi 2 untuk kebaikan kite jugak. . . dan pandangan org sekeliling kite. . .. xnk la nnt org duk pandang jea kite tme mkn. . . ye dop?? hehehhe


xpe mkn lmbt pn . . . tp. . ..  de tp lak. . . jgn la mkn lmbt sngt2 nnt menyusahkn kekawan yg len plop kn. . .  ala2 sederhana lah senang haaa.. . . . ok la. . . renung2 kn la yea. . . . jgn mengganggu pandangan owg len :D


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

Kanser Payudara

dengar tajuk aje dh bole buat kite gerun kn. . . spe nk penyakit mcm nie. . .  untuk pengetahuan. . . bukan perempuan je yg boleh kene penyakit cm nie . . . lelaki pn bole jugak tao. . . . oke jom kite bce serbe sedikit mengenai penyakit nie. . .


"Kanser payudara adalah antara penyakit barah yang amat ditakuti oleh wanita kerana ia amat mudah menyerang. Apakah mitos dan fakta sebenar kanser payudara ini?"



6 Fakta & Mitos Sebenar Kanser Payudara | Kanser payudara sering kali mengancam nyawa manusia terutama sekali golongan wanita dan merupakan kanser paling biasa di kalangan hampir semua manusia di pelosok dunia..


 Terdapat variasi yang nyata dalam kadar insiden kanser payudara ini mengikut geografi. Insiden tertinggi adalah di Eropah Utara dan Amerika utara, sederhana di negara-negara Mediterranean dan Amerika Selatan dan paling rendah di Asia dan Afrika. Umur purata diagnosis yang dilaporkan adalah lebih kurang 50 tahun di negara membangun dan 60 tahun di negara-negara Barat.
Pun begitu, kanser payudara bukan hanya tertumpu kepada golongan wanita sahaja, sebaliknya, juga menyerang golongan lelaki walaupun dengan hanya jumlah yang kecil.
Ramai yang terpedaya dengan beberapa mitos yang disebarkan mengenai punca terjadinya kanser payudara dalam tubuh badan manusia. Namun, terdapat kajian yang dilakukan telah membetulkan kembali tanggapan mitos yang sudah sebati dalam pemikiran masyarakat kita.
Terdapat enam fakta dan mitos yang dikemukan oleh penulis. Antaranya:

1. Penggunaan agen antipeluh mengakibatkan kanser payudara.

Dalam kajian tersebut, tiada bukti menunjukkan bahawa bahan aktif dalam agen antipeluh atau mengurangkan perpeluhan di bawah ketiak mempengaruhi risiko kanser payudara. Hubungan antara kanser payudara dan agen anti peluh adalah berdasarkan maklumat yang tidak tepat mengenai anatomi dan kanser payudara.

2. Semua benjolan adalah kanser.

Secara umumnya, 80% benjolan adalah tidak merbahaya iaitu bukan kanser dalam payudara terutama di dalam golongan wanita muda di bawah 35 tahun. Akan tetapi risiko kanser payudara ini akan meningkat dengan bertambahnya usia.

3. Semakin besar ukuran payudara, semakin tinggi risiko.

Jumlah tisu payudara seseorang wanita tidak mempengaruhi risiko pertumbuhan kanser payudaranya. Saiz payudara bukan faktor risiko yang signifikan bagi kanser payudara.

4. Mammogram menyebabkan kanser.

Hakikatnya, mammogram adalah prosedur yang selamat serta melibatkan radiasi yang sangat minimum untuk mewujudkan imej payudara yang jelas. Sistem mamografi diperakui selamat, dikawal ketat dan pengggunaan dos radiasi yang rendah.

5. Keguguran cetusan menyebabkan kanser payudara.

Beberapa kajian memberikan data yang kuat bahawa sama ada keguguran cetusan atau spontan tidak mempunyai pengaruh secara keseluruhan terhadap risiko kanser payudara.

6. Implan payudara menyebabkan kanser.

Beberapa kajian mendapati implan payudara tidak meningkatkan risiko kanser payudara, walaupun implan payudara silikon boleh menyebabkan pembentukan parut yang tidak berbahaya pada payudara.
Oleh itu, kita digalakkan untuk melakukan pemeriksaan lanjut sekiranya terdapat sesuatu perubahan yang ketara kepada payudara kita. Pemeriksaan boleh dilakukan di hospital atau pun melakukan sendiri dengan teknik-teknik yang betul.


sumber : melayukini.net

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

Kelar Tangan

Assalamualaikum. . . . 



wwaaahhhh. . . .lme nye xupdte. . . . 

kn kn kn bz la konon2 nye duk cuti. . . . cuti sakan gamox nye. .  ye dak?? hehehehe. . . . 

ok2 blik pde tajuk "Kelar Tangan"

wwwaaa skt kot. . . kebal ke lao spe kte xskt 2?? kn. . .

ok cm nie sbnrnye. ..  .

td eda de bce 1entry nie. . . ..  sal kelar tangan. . . .

nk tao lebih lanjut

leyh la bce kt link yg eda akn bg kt bwh t. . . .


imbas kembali zaman kecik2 dulu. . .. 

sbnr nye tme eda kecik2 dlu pn. . .( ok! skrng dh besar. . .)
de gak kekawan eda yg duk buat cm 2. . . tp tme 2 xtao la pe motif die. . . mugkin nk tnjuk yg die tue gengster kt sklh or cm ne xtao la. . .  or die de mslh ngn diri sendiri. . . 
tp tme 2 mmg eda ngaku la. . .cm tkt la jgk ngan segeltr kekawan eda cm 2. . . yla. . . bygkn msk2 clas ngan tgn duk drh2 cm 2 . . . gerun kn???

xdpt ape2 pn kn duk buat cm 2. . .
so kepade sesiape yg nk tru aksi2 cm 2. . . eda ase xpyh la kot. . . skt kn diri sndri. . . n akn tnggl kn parut. . . . xgtu??
nk2 lao perempuan kn. . . xelok la. . . .

ok2 . .. lao nk tao lebih lanjut jom2. . kite terjah blog nameeroslan.blogspot.com . . .

so korang leyh pk2 kn la sndri ea. . . mne elok mne yg x. . . tp eda ase. . . xpyh la nk buat2 cm 2 nk tunjuk hebat nk tunjuk protes cm 2. . . xde pe yg bwe kebaikan pn kt kite . . . .



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments